10 Mar 2 matcher
Tisdag
02 Apr 2 matcher
04 Apr 1 match

Öppet brev från klubbchefen: "FBC Kalmarsund berör"

26 april 2021 10:51
Klubbchefen har ordet

Texten nedan är ett öppet brev från FBC Kalmarsunds klubbchef Per Viberg om läget i föreningen just nu.

Ännu en säsong är för FBC Kalmarsunds del slut. En säsong som jag alltid kommer att minnas. En säsong som i stort har spelats inför tomma läktare eller inte alls. En säsong där vi i slutspelet tvingades att slänga in handduken efter att ett stort antal spelare bekräftats smittade med Covid-19.

Sportsligt så tar herrarna sig, under föreningens tredje säsong i Svenska Superligan, till SM-semifinal. En fantastisk prestation och början på något stort. Damernas säsong blev helt inställd men vi har passat på att ladda om ordentligt. En ny femårsplan som ska ta damerna till toppen av Svenska Superligan är sjösatt och projekt JÄMSTÄLLDHETSMATCHEN VISION 2025 som ska göra oss till en helt jämställd förening är även den påbörjad. En spännande satsning i föreningens historia vilket kommer leda till en stor förändring av innebandyn.

Under min tid som klubbchef har föreningen satt upp höga mål både organisatoriskt och sportsligt. Vi har stuckit ut hakan, men vi har också levererat. Oftast mer än vad våra uppsatta mål har sagt. En sak har jag lärt mig: många tycker att det är skitjobbigt att sätta höga och tuffa mål, eftersom man riskerar att misslyckas. För mig är det aldrig aktuellt att lägga ribban lägre för att vara säker på att kunna hoppa över. Höga mål, utvecklar trots att man av och till riskerar att riva. För varje gång man river så knyter man näven hårdare och jobbar ännu hårdare för att lyckas nästa gång.

Jag tror inte att det finns någon annan innebandyförening som är så öppna med hur man jobbar som FBC Kalmarsund är och gärna delar med sig till andra föreningar! Varför? Jo, för att innebandyn aldrig blir starkare än sin svagaste länk. Innebandyn behöver fler starka föreningar och lag för att utvecklas och nå sin fulla potential. En sport kan aldrig bli stark av ett par starka föreningar som år efter år delar på gulden. Det behövs betydligt fler än så för att ta vår älskade sport framåt.

Vårt mål denna och nästa säsong är att komma topp fyra med herrarna. Den dag vi är i en SM-semifinal så ska vi stå där igen nästa säsong. Ovan kräver hårt jobb på och utanför planen varje dag.

Nu när säsongen är slut påbörjas högsäsongen för mig och kollegorna på kansliet. Stort fokus kommer att läggas på återstart för hela vår ungdomsverksamhet. Målet att senast säsongen 22/23 sälja för minst tio miljoner i sponsring kommer även att kräva sitt. Vill passa på att gratulera Kim Nilsson till ytterligare ett ärofyllt pris, årets spelare 20/21 och vårt nyförvärv Tim Andersson Carlsson till priset som årets rookie 20/21.

Allra sist vill jag rikta ett stort tack till Simon Nilsson och Marcus Johansson för fantastiska karriärer. Er betydelse för föreningen är svår att med ord beskriva. TACK.

Nu längtar jag till en normal säsong med ett nytt slutspel inför ett kokande KIFAB Arena.

Per Viberg, klubbchef